Bekerja Dari Rumah Pilihan Nombor Satu Rakyat Malaysia

Bekerja dari rumah adalah trend semasa.Ramai yang suka dan nak sangat berkerja dengan cara demikian.Sebab ia mudah,senang dan seronok.Rugi tak cuba.

Dalam konten kali ini saya nak mengabungkan beberapa artikel lama.Semoga iannya bermanfaat dan menjadi rujukan kepada orang ramai pada masa kini dan masa akan datang.

bekerja dari rumah

Nak Sangat Berkerja Dari Rumah

Baru-baru ini ada rakan sekerja menyatakan hasrat untuk bekerja dari rumah.Katakannya sudah tak seronok bekerja cara biasa.Asyik-asyik kerja buat benda yang sama.Namun terpaksa juga buat demi mencari rezeki yang halal dan berkat.

Itulah keluhan biasa orang yang bekerja makan gaji dengan cara biasa.Kini timbul budaya kerja dirumah dapat gaji.Dah ramai yang mencari rezeki dengan cara ini.

Mereka sama seperti orang yang bekerja makan gaji.Hidup biasa-biasa.Sebaliknya mereka tidak perlu ke pejabat seperti biasa.Cukup menjadikan meja makan sebagai pejabat sementara.Dah la tu sempat minum kopi dengan roti bakar serta telur separuh masak.

Pekerjaan yang cuba saya ceritakan dalam blog ini berkaitan dengan IT Consulant.Gaji yang bakal kalian dapat dalam 5 ribu sehingga 12 ribu sebulan.Lumayan sungguh meskipun bekerja cuma dari rumah.

Saya tak pandai dan tak ada kemahiran.Macam mana tu?

Minda kita memang biasa memberi reaksi begini.Cuma rakan pembaca sekalian amat bertuah hari ini.Mana taknya sebenar lagi saya akan kongsikan cara untuk kerja sambilan dirumah dengan jayanya.Maaf bukan sekadar angan-angan atau impian.

Saya harap kalian sudah bersedia dan betul-betul yakin untuk mengubah cara hidup dengan bekerja dari rumah.

Punca Kerja Semakin Tak Seronok

Entri ini khas ditujukan kepada golongan pekerja makan gaji.Bukan makan gaji buta tau!

Itu tak elok tetapi kerana faktor-faktor yang akan saya kongsikan selepas ini.

Bagi golongan profesional jobstreet mungkin tak masuk senarai kerana kerjaya sebegitu memerlukan kelayakan iktisas yang tinggi.Ini cerita untuk kerja  yang biasa biasa sahaja.

1)Salah bidang

Tidak dinafikan menceburi bidang yang salah menyebabkan seseorang bekerja dalam keadaan terpaksa.Hari-hari yang dilalui menjemukan baik semasa bekerja maupun berada di rumah.Mungkin pada mulanya nak cuba menceburi bidang yang baru.Rupa-rupanya tersalah pilih dan kesannya merana badan.

2)Gaji kecil

Ada yang bekerja semata-mata faktor gaji.Apabila mendapati gaji kecil dan asyik tak mencukupi setiap bulan tentulah hilang rasa seronok bekerja.Gaji yang diperolehi tak lepas makan minum,bayar sewa itu ini dan sebagainya.Kesempitan hidup amat terasa dan mengganggu emosi bekerja.

3)Karenah ketua

Dalam setiap pekerjaan kita memang memerlukan seorang ketua.Ada kedapatan ketua yang kurang bijak dan skill pengurusan yang lemah.

Pekerja bawahan menjadi mangsa.Mereka mangsa keadaan menyebabkan perasaan bekerja kurang seronok.Tambahan pula berlaku politik pejabat.Siapa yang tak tahan memang rasa nak berhenti kerja dan nak buat kerja freelance di rumah 2017 sahaja.

4)Jiwa usahawan

Pekerja yang ada jiwa usahawan sukar untuk bekerja makan gaji seumur hidup.Jarang-jarang mereka sanggup bekerja sampai pencen.Mereka lebih rela mencari rezeki dengan berniaga.Mungkin menjadi usahawan Program FISH adalah contoh yang cukup ketara kepada mereka yang ada jiwa keusahawan.

5)Faktor agama

Jika melibatkan soal agama memang agak sensitif.Pekerja yang dilarang untuk menunaikan kewajipan solat boleh memprotes dengan berhenti dengan cara yang baik.Buat apa lama-lama bekerja sedangkan jiwa mereka memberontak.Buat itu salah dan buat ini pula tak betul terutama melibatkan soal hukum halal dan haram.

Jalan penyelesaian kepada 5 punca kerja semakin tak seronok ialah berhenti kerja.Jika tak berani hadapi risiko cari kerja lain dahulu sebelum meletak jawatan dengan penuh bergaya kepada majikan.

bekerja dari rumah

Bekerja dari rumah pilihan terbaik.

Sememangnya begitu!.Sebab tak semua orang suka ikut waktu pejabat.Yalah kan.Rutin harian macam ‘rat race’.Asyik-asyik pusing kat situ juga.

Sebab apa bekerja dari rumah terbaik.Sebab dengan cara bekerja begini anda bebas masa.Paling utama dapat menghasilkan pendapatan walaupun tengah tidur,bercuti atau ada aktiviti santai.Memang best kan!

Namun begitu jika tak bekerja dan tak ada pula pendapatan maka kalian akan memberi beban kepada orang lain pula.Jadilah kehidupan yang sepatutnya bahagia menjadi derita pula.

Dalam persoalan ini,saya masih berpegang kepada prinsip asas iaitu kita mesti bekerja.Tak kira makan gaji atau berniaga.Paling utama menghasilkan pendapatan untuk menyara kehidupan.

Dengan perkembangan dunia teknologi maklumat (lama dah tak guna istilah ini) budaya bekerja dari rumah tanpa modal semakin mendapat tempat dalam masyarakat.

Sebab itu ada istilah internet marketer,penulis blog sepenuh masa,usahawan dropship dan tauke online.Mereka ini tak perlu datang ke pejabat.Cukup menjadikan rumah sebagai pejabat operasi mereka.

Kaum wanita adalah golongan sasar untuk kerja sampingan.Selain dapat mengurus rumahtangga mereka boleh mendapat pendapatan.

Anak-anak mendapat perhatian sepenuh masa.Suami pula tak perlu risau kerana isteri sentiasa berada di rumah.Cuma sekali sekala aktiviti mereka mesti dipantau untuk memastikan sentiasa berada dijalan yang benar.

Pihak suami jika buat duit dari rumah merupakan tindakan bijak.Anak-anak boleh dijaga jika si isteri bekerja.Tak perlu ambil amah kerana kos untuk mengaji amah boleh disalurkan ke badan kebajikan.

Dapatlah pahala dan pintu kekayaan akan terbuka luas di situ.Pesan saya supaya si isteri buat intipan halus ke atas kerja online gaji harian suami supaya tidak melencong pula.

Bagaimana pula dengan kisah orang belum kahwin?

Bagi saya langsung tak ada masalah kerana orang bujang atau anak dara tiada komitmen dengan keluarga.Jadi saya tak nak komen panjang lebar dalam soal ini.Sendiri mahu tahu la.

Sudah jelas bahawa kerja sambilan dari rumah tanpa modal memang terbaik.Tidak semestinya buat secara sepenuh masa.Gabungkan kerjaya rutin dan kerjaya dari rumah merupakan jalan selamat.

Jika tabungan sudah penuh di bank dan segala aset seperti rumah dan kereta dah habis bayar maka dipersilakan jadi 100 % kerja dari rumah.

Panduan mudah bekerja secara bijak.

Sudah tentu bekerja bukan perkara yang menyeronokkan kepada semua orang.Kecuali bidang tersebut memang diminati dan serasi dengan jiwa seseorang.

Saya ada pengalaman bekerja hampir 20 tahun.Sebab itu saya boleh memberi sedikit pandangan cara untuk bekerja secara bijak.Bukan bekerja keras membuta tuli.Sebab bekerja rajin macam manapun jika bukan kena pada cara tidak akan berjaya juga.

Namun saya tetap percaya dengan tujuan kalian bekerja.Ada yang bekerja hanya untuk dapat gaji hujung bulan.Malahan ada juga yang bekerja sekadar menghabiskan masa lapang dan tak tau nak buat apa.Senario begini bukan bekerja secara bijak.

Biar saya kongsikan pengalaman zaman kanak-kanak saya dahulu.Saya jenis yang suka membantu orang.

Nak dijadikan cerita saya membantu bapa saudara membaiki rumah.Maksudnya bermain dengan kayu,pahat,tukul dan gergaji.

Saya masih ingat lagi bagaimana teguran bapa saudara melihat skill dan teknik saya bekerja.Saya diingatkan untuk membuat kerja guna akal dan bukan guna emosi atau kekuatan fizikal.

Pekerja sebagai kolar putih atau kolar biru memang berbeza.Bukan kerana gaji semata-mata.Perbezaan yang ketara yang cara pekerjaan dilakukan.Orang yang bekerja dalam sektor kolar putih banyak memerah tenaga minda.

Orang yang bekerja sektor kolar biru pula banyak memerah keringat dengan kekuatan fizikal.Namun perbezaan ini bukan sesuatu yang mutlak.

Jika diperhalusi dengan mata hati mereka boleh bekerja secara bijak dengan menggunakan akal.Tak semestinya pekerja kolar biru tak guna akal dalam pekerjaan mereka.Buat perancangan dan letakkan konsep buat kerja cara mudah.

Perlu saya ingatkan bukan kerja ambik mudah.Kalau itu yang berlaku maka pekerja begini bersikap sambil lewa.Memang wajar untuk ditegur.Kalau takpun boleh dimarahi secara berhemah.

Bagi pekerja kolar putih pula ada yang bekerja guna cara lama.Tidak berani nak buat inovasi dalam pekerjaan.Hanya ikut dan buat seperti yang telah dilakukan oleh senior mereka dahulu.Budaya kerja ikutan dan berada ditakuk lama bukan bekerja secara bijak.

Dalam kesempatan bekerja cuba fikir teknik inovasi supaya kerja lebih cepat siap dan tiada bertangguh melakukan tindakan.Buat dengan teratur berdasarkan Standard Operation Procedure (SOP).Jika perkara ini lepas maka kalian sudah berada dalam zon orang bijak bekerja.

Pendek kata untuk bekerja secara bijak guna akal dan idea baru.Itu sahaja dan memang ada kebenarannya.Sebab itu ada juga dikalangan kalian yang tak nak bekerja tetapi membuat pilihan bijak dengan melakukan kerja dari rumah seperti di  [SINI]

Kesan buruk kerja lebih masa

Saya percaya ramai yang tak suka kerja lebih masa.Namun ada yang suka dalam paksa.Pendek kata paksa rela.

Secara peribadi saya memang kurang suka kerja lebih masa.Banyak kesan buruk daripada kesan baik.Logiknya sesuatu yang dilakukan berlebihan memang memudaratkan.

Mari kita teliti kesan buruk kerja lebih masa:

1.Badan letih

Pekerjaan yang banyak melibatkan pergerakan cenderung untuk meletihkan badan.Ia memang tidak dapat dinafikan kerana badan tidak cukup rehat kerana bekerja lebih masa.Misalnya sudah bekerja dalam lebih 12 jam sehari.

2.Minda letih

Selain badan,minda juga turut letih.Perkara ini biasa berlaku kepada pekerja yang banyak menggunakan fikiran dan konsentrasi sewaktu bertugas.Lainlah kalau kalian memang suka kerja tersebut.Tak da hal punya!

3.Emosi terganggu

Bab ini paling serius.Emosi terganggu kerana bekerja akan berlanjut sehingga ke rumah.Jika kepada si isteri bekerja lebih masa maka suami akan menjadi mangsa bebelan.Si suami pula yang bekerja lebih masa akan menyebabkan si isteri dahaga kasih sayang.

4.Produktiviti menurun

Sepanjang pengalaman saya telah 18 tahun bekerja mendapati pekerja yang telah bekerja lebih masa akan menurun produktiviti mereka.Tenaga dan daya manusia akan semakin lemah jika digunakan secara berlebihan.Tentu tak berbaloi kepada syarikat membayar untuk membayar upah lebih.

5.Kurang blogwalking

Perkara ini khas untuk pembaca blog.Blogwalking bukan untuk para blogger sahaja.Malah ada blogger yang tak buat blogwalking pun.Sekiranya kalian bekerja lebih masa mana ada masa lebih lagi untuk aktiviti tersebut.

Pendapat saya cukup mudah.Kerja lebih masa sesuai untuk mereka yang suka duit banyak.Mereka dah kurang pilihan.Mahu tidak mahu terpaksa juga berkerja seperti biasa.

Tips mujarab atasi bosan bekerja

Ada tak rasa hidup ini tak seronok kerana kerja.Saya akui ada ramai yang mengalami situasi begini.Namun mereka teruskan juga untuk bekerja kerana kerja sudah menjadi tuntutan wajib untuk menyara kehidupan.

Jika kalian menghadapi senario begini saya boleh memberi 3 tips untuk mengatasinya.Insya Allah tips ini saya kutip dan kaji sepanjang 18 tahun bekerja makan gaji.

1.Perkara pertama sekali kalian lakukan ialah bersabar.

Kekalkan kesabaran ketika rasa tak seronok bekerja.Orang selalu kata bersabar akan mendatangkan pahala.Inilah masa yang amat sesuai meraih pahala akibat bersabar.Sabarkan separuh daripada iman.Saya pasti ketika bekerja ujian sabar itu akan dijalankan ke atas kalian.

2.Selain daripada itu kalian juga tanamkan pemikiran positif.

Bukan mudah sebenarnya.Namun saya percaya ia pasti boleh dilakukan.Fikirkan kebaikan selepas terima gaji.Boleh simpan duit,membeli belah,belanja rakan makan atau menonton wayang kegemaran.

Kalau boleh ambil gambar duit yang kita terima hujung bulan.Tayangkan kepada diri sendiri supaya rasa tak seronok bekerja akan terubat sedikit demi sedikit.Letakkan gambar duit ini pada handphone atau laptop sebagai wallpaper.Katakan pada diri sendiri bahawa duit ini mendatangkan rasa seronok kerja di rumah 2017

Seandainya dua tips yang saya berikan ini kurang berkesan untuk mengatasi rasa tak seronok bekerja maka bersedia untuk langkah ketiga.Inilah intipati tips yang sangat saya sarankan untuk kalian.

3.Cari kerja lain dan berhenti kerja secara terhormat.

Secara teorinya ia memang kurang praktikal kepada mereka yang telah lama bekerja.Sebab bertukar kerja akan menyebabkan semua perkara akan menjadi baharu.Rakan baharu dan tempat kerja pun baharu.Biasanya perkara baharu akan mendatangkan rasa seronok.

Sebelum itu mesti mahu ingat juga.Buat perancangan betul,tepat dan bijak.Maksud saya menulis resume untuk memohon kerja yang baharu.Insya Allah kalian lebih yakin untuk diterima bekerja bekerja dari rumah sebagai data entry (contoh)

Harapan terbesar saya agar kalian dapat menamatkan perasaan bosan ketika bekerja.Sebab bekerja tanpa rasa seronok akan membantutkan kejayaan dalam hidup kalian.

Buang jauh jauh rasa bosan baik dalam kerja maupun kehidupan.Saya amat yakin kalian mampu mengatasinya untuk hidup lebih ceria dan bermotivasi.

bekerja dari rumah

Kod Kerja Yang Terbaik.

Saya pasti ada yang ingin tahu.Maklum sahajalah kita golongan majoriti bekerja.Ada di sektor awam maupun swasta.Selebihnya bekerja sendiri atau melakukan perniagaan sendiri.

Walau di manapun anda berada kod kerja yang terbaik ini relevan sepanjang zaman.Malah kecanggihan teknologi paling terbaru pun belum pasti mengatasi kehebatan kod kerja tersebut.

Jom kita perhatikan satu persatu satu kod kerja yang saya war-warkan ini.

1.Niat kerja ikhlas kerana Allah SWT

2.Sentiasa menunjukkan akhlak mulia.

3.Bebas daripada perkara haram

4.Menunaikan hak Allah SWT

5.Menghindari pembayaran secara riba.

6.Tidak memakan harta secara batil

7.Elakkan perkara yang merugikan diri sendiri

8.Berpegang kepada pelaturan syarikat

9.Mementingkan ukhuwah

Sekali imbas kod ini antara yang terbaik untuk dijadikan model dalam mencapai kejayaan dalam karier.

 Tip Untuk Pikat Bos di tempat kerja

Bekerja merupakan tanggungjawab kepada diri dan keluarga.Ada kerja ada gaji.Sebab itu sekiranya kalian tergolong dalam kategori bekerja makan gaji maka tips ini amat sesuai untuk dibaca.Ia adalah hasil pengalaman dan pemerhatian sendiri yang telah bekerja hampir 2 dekad.

Tips yang akan saya kongsikan ini bukan bernada sinis.Maksudnya pikat bos bukan tujuan untuk mencari jodoh.Bos perempuan untuk pekerja lelaki atau bos lelaki untuk pekerja perempuan.Kalaulah itu terjadi saya tak tau nak cakap apa dah.Suratan jodoh la tu.

#1.Datang awal

Banyak hikmah kalau datang awal.Waktu bekerja jam 9.00 pagi tetapi kalian sudah terpacul di depan pejabat sejam lebih awal.Jika bos tahu memang dia suka punya.Sebab tak semua orang yang sanggup korbankan masa peribadi untuk kerja.Pengorbanan kalian itu akan berbaloi jika bos tawarkan kalian naik pangkat.Dapat jawatan yang diidamkan ramai rakan sejawatan yang lain.

#2.Balik lambat

Ini pun satu hal.Ketika rakan-rakan sekerja yang lain bersedia untuk balik ke rumah, kalian pula bersedia untuk tugasan kerja hari esok.Buatlah tabiat ini tanpa paksa.Kalau dipaksa macam bodek bos pula.Jadi lebih baik buat macam biasa tetapi orang biasa-biasa tak sanggup buat.Kalian yang luar biasa sifatnya sanggup buat demi kerjaya.Bos tahu maka peluang naik gaji juga tinggi.

#3.Buat kerja sebaik mungkin

Ramai yang tersilap dalam perkara ini.”Saya makan gaji je.Buat apa nak kerja lebih-lebih.Last-last bos juga yang dapat nama dan tauke pula yang banyak untung”.Kalian tak boleh berfikir macam itu.Sebab bekerja adalah ibadah dalam Islam.Orang yang jujur dan beramanah akan mendapat keberkatan rezeki.

Jika kalian bekerja sungguh-sungguh bos mana pun akan tetap suka.Hati dah suka maka peluang untuk mendapat rezeki lebih terbuka luas.

Jangan lupa orang bawa kereta Uber rezeki boleh tahan.

Mungkin memperkenalkan kalian dengan anak bos yang cantik atau kacak sebagai bakal menantu dia.Maaf kategori ini sudah tertutup bagi pekerja yang sudah berkahwin.

Jadi nak pikat hati bos tak susah.Kerja dengan ikhlas dan buat sungguh-sungguh.Tetapkan dalam hati bahawa banyak memberi lebih baik daripada banyak menerima.Macam tak adil.Tetapi hukum dunia sangat cenderung kepada orang yang memberi.Anggapkan konsep memberi itu adalah sedekah maka dengan bersedekah kalian bakal menerima sesuatu yang jauh lebih baik.

Kini terpulang kepada kalian nak cuba tips ini.Jika dah bekerja elok sangat tu.Apa kata kita layan dulu video tentang tips kerja di rumah.

Kesimpulannya:

Kerja di rumah tanpa modal adalah terbaik berbanding kerja makan gaji.Jika belum tahu boleh layari sahaja kerja dari rumah yang boleh dipercayai

Sebelum itu saya nak minta tolong pembaca yang disayangi untuk pilih antara satu daripada pilihan dibawah sebagai tanda sokongan kepada saya.

Akhir kata terima kasih tak terhingga buat pembaca semua.

1.Tolong Like Fanpage 

2.Sertai Group Whatsapp 

3.Sumbangkan komen ikhlas

4.Sebarkan konten ini

(Visited 111 times, 1 visits today)

22 thoughts on “Bekerja Dari Rumah Pilihan Nombor Satu Rakyat Malaysia”

  1. Saya la tu pernah makan gaji dan terasa tak berbaloi dengan masa dan tenaga saya. Akhirnya saya pilih untuk berhenti dan bekerja dari rumah. Syukur la sekarang dah jumpa kerjaya pilihan dan ada income yang agak stabil. Tapi duduk rumah ni maknanya bekerja sendiri, kena disiplin sendiri dan kena kuat la. Heheh. Maklumlah, kerja dari rumah sambil jaga anak.
    Wan Syahida recently posted…Falsafah Produk Shaklee : Selamat, Terbukti dan Berkesan !My Profile

  2. Ya… Kalau nak diikutkan ramai Rakyat Malaysia yang berminat nak bekerja dari rumah…
    Cuma saya jer kot yang kurang berminat nak fulltime bekerja dari rumah…
    Sebab dekat tempat kerja dengan dekat rumah tak jauh bezanya… Rumah pun terletak dalam kawasan tempat kerja.. Kalau ful time duduk dekat rumah, nanti rasa bosan pulak… huhuhu
    Anuar recently posted…Peluang buat duit online menerusi Laman Web Visondata dengan tawaran komisyen Affiliate sehingga 3 LevelMy Profile

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge