Pengembaraan marhaen dari Samarahan ke Miri

Mengembara atau jalan-jalan bersama keluarga tidak semestinya ketika kaya atau banyak duit.

Cukup sekadar lepas kos minyak, makan minum dan pilih hotel bajet yang sesuai dengan poket.

Pengembaraan marhaen kami dari Samarahan ke Miri bermula pada 26 Februari 2023 sehingga 4 Mac 2023 selama enam hari.

Perjalanan pada hari Ahad. Hari orang berehat dan santai di rumah.

Perjalanan dan penggembaraan kami merentasi bandar, daerah dan kampung.

Kami melewati dan menyelusuri jalan utama dan pesisir untuk sampai dari satu destinasi ke destinasi pengembaraan.

Pengembaraan marhaen

Samarahan ke Miri
Pintu gerbang ketika masuk bandar

Hari pertama: Bandar Sarikei

Perjalanan dari Kota Samarahan pada jam 7.00 pagi dan selamat sampai ke Sarikei jam 11.30 pagi.

Kami terus check in di Hotel Oyo Payang Puri sebelum jam 12 tengah hari.

Harga bawah RM100 untuk semalam.

Samarahan ke Miri
Shoot gambar dari jauh

Alhamdulillah urusan kami menginap dipermudahkan.

Ketika menginap di hotel ini, saya menggunakan kesempatan yang ada untuk bekerja syif petang.

Sepatutnya saya sudah bercuti tetapi tiada orang ganti, maka saya korbankan sehari untuk bekerja dari jam 2.00 petang sehingga 10.00 malam.

Ahli keluarga yang lain terus berehat dalam hotel dan tidak kemana-mana untuk meninjau panorama bandar Sarikei.

Bandar Sarikei di tepi sungai dan tahap kemajuan belum setara dengan bandar-bandar lain di Sarawak.

Hari kedua dan ketiga: Bandaraya Miri

Kalau malam nampak cantik

Seawal jam 8.00 pagi kami check out dari hotel untuk ke Bintulu sebelum bermalam di Miri.

WAJIB BACA :   Hadiah menarik menanti anda semua

Kami sampai di Bintulu jam 12.30 tengah hari dan sempat singgah di sebuah restoran mamak untuk makan.

Di Bintulu, kami menjemput anak kedua saya yang kini tengah mengambil Diploma Perhutanan di Universiti Putra Malaysia kampus Bintulu.

Perjalanan diteruskan selama tiga jam sebelum sampai ke Hotel Oyo Telang Usan di Bandaraya Miri.

Kira ok la untuk semalam dua

Bajet hotel bawah RM300 untuk dua malam.

Kami disambut ramah oleh petugas hotel dan dibenarkan check in jam 5 petang selama dua hari.

Memandangkan hari sudah petang, tiada rancangan untuk pergi ke mana-mana.

Cuma selepas Maghrib, kami sempat pusing-pusing dan ronda-ronda dalam bandar tanpa keluar dari kereta.

Orang kata, menikmati pemandangan bandar raya dan kota yang bermandikan cahaya neon yang berkelipan.

Hari kedua di Miri kami mengisi waktu dengan melawat Bukit Canada.

Nampak berbalam-balam bandar raya Miri

Pemandangan dari atas bukit ini sangat cantik dan menarik.

Atas bukit Canada juga ada Muzium Petroleum dan tugu Grand Old Lady.

Sunyi dan lengang
Cantik kan patung tersebut

Cuaca agak panas

Sempat juga posing-posing di bawah panas tengah hari walaupun hembusan angin agak kuat.

Silapnya datang bukan pada waktu awal pagi atau lewat petang.

Turun sahaja dari Bukit Canada kami menuju ke Coco Cabana.

macam tak terurus pulak

Motosikal tu…kasi potong stim

Tempat ini tepi pantai yang diletakkan benteng batu-batu besar.

Agak cantik juga kerana dapat melihat ombak kecil dan deruan angin dari Laut China Selatan.

Setelah hampir sejam, berada di situ kami berangkat pulang ke hotel.

Ya, berehat seketika sebelum menghadiri acara hebat sebelah malamnya.

Tidak lain dan tidak bukan iaitu menjamu selera dengan makanan laut di restoran seafood.

WAJIB BACA :   Rungutan pemandu Grab yang menyentuh hati

Kami memilih Muslim Seafood yang terletak di Taman Budaya Miri.

Hanya terdapat satu kedai sahaja kedai makanan halal dan selebihnya untuk non muslim.

Harga makanan amat berpatutan, servis juga baik dan rasa makanan tidaklah mengecewakan.

Menu yang kami order dua jenis menu ikan siakap dan kerapu, udang, sotong, sayur dan air sirap hehehe.

Antara menu yang kami order

Keesokan paginya kami check out dan sempat melawat pasar tamu sebelum bertolak semula Bintulu.

Kami meninggalkan bandaraya Miri dengan 101 memori indah termasuk terkejut dengan kereta yang dipandu laju-laju di sini.

Hari keempat: Bandar Bintulu

Tu saja sempat ambik gambar

Perjalanan pulang dari Miri ke Bintulu menggunakan jalan pesisir.

Agak jauh juga dan mengambil masa lebih tiga jam.

Tepat jam 2.00 petang, kami selamat sampai di Hotel Oyo Utama Inn.

Bayaran semalam di hotel ini masih di bawah RM100.

Ini merupakan kunjungan kedua kami ke bandar Bintulu.

Gambar dari jauh

Sesak dengan kereta

Bandar ini pesat membangun dan kelihatan jalan sesak terutama waktu pagi dan petang.

Sebelah malam, kunjungan ke Bintulu kami diisi dengan aktiviti mengempiskan perut.

Eh..bukan, aktiviti mengempiskan dompet.

Ada dua tempat kunjungan kami pada malam tersebut.

Kunjungan pertama adalah kedai RS Bundle yang tidak jauh dari hotel penginapan kami.

Terdapat ratusan pakaian yang boleh kita pilih dari semurah RM3 sehelai.

Pilih dan bayar dikaunter maka selesailah aktiviti beli-belah kesukaan ramai rakyat marhaen.

Bundle pun bundle la, janji ori..

Selesai shopping sakan pakaian bundle, kami memborong pula makanan di pasar malam Bintulu.

Pasar ini dibuka setiap malam.

Di sini terdapat banyak pilihan makanan yang sudah dimasak, sayur segar, ikan, buah-buahan dan sebagainya.

WAJIB BACA :   Pengalaman Naik Twin Otter Ke Mukah

Walaupun kurang terurus dan tidak tersusun, pasar malam ini dikunjungi ramai penduduk sekitarnya.

Jam 11 pagi kami check out dan sempat pusing-pusing bandar sebelum bertolak ke Dalat.

Hari kelima dan keenam: Dalat

Perjalanan ke Dalat juga mengambil masa tiga jam dari Bintulu.

Sekali lagi kami melalui jalan pesisir melewati Mukah ke Dalat.

Keadaan jalan memang terbaik kerana kawasan ini bertanah-pamah dan rendah

Jalan lurus sejauh mata memandang.

Jam 3 petang kami singgah di Mukah.

Banyak kedai sudah ditutup dan keadaan pasar sangat lengang.

Lepas membeli apa yang patut dan mengisi perut yang mulai kempis, kami terus pecut ke Dalat.

Perjalanan sekitar 45 minit untuk sampai ke rumah ibu saya.

Ya, Dalat adalah tempat kelahiran saya dan saya mulai merantau sejak umur 20 tahun lagi.

Di kampung, kami betul-betul menghabis masa sehari suntuk untuk bersama ibu saya.

Anak-anak begitu teruja bersama nenek mereka biarpun kurang berkomunikasi kerana masalah perbezaan bahasa.

Hari terakhir di kampung, kami bangun awal.

Jam 6.00 pagi kami sudah berangkat balik dan singgah sarapan di pasar Mukah.

Best juga makan di sini

Peminat Liverpool wajib singgah kedai ini

Sekitar jam 8.00 pagi kami mula bergerak ke Kota Samarahan dengan menempuh perjalanan selama lapan jam.

Dalam perjalanan pulang kami sempat singgah di beberapa tempat seperti Shell Jakar, Layar Betong Petronas, RnR Temudok.

Alhamdulillah jam 5 petang kami selamat sampai ke rumah di Kota Samarahan.

Kesimpulan

Sejujurnya pengembaraan begini agak seronok walaupun agak meletihkan.

Ia dianggap marhaen kerana perbelanjaan yang menjimatkan dan murah.

Kami mengurangkan makan di luar dan masak menu ala kadar di hotel.

Kami juga kurang membeli belah dan banyak masa hanya digunakan untuk santai begitu sahaja.

Sekian. Semoga ada manfaatnya.