Rasional Istighfar Untuk Hadapi Kesulitan

Rasional Istighfar Untuk Hadapi Kesulitan…Mrhanafi faham bahawa kehidupan tanpa cabaran dan halangan bukan kehidupan namanya.Perkara tersebut adalah pakej yang wajib untuk dihadapi dan dinikmati agar kewujudan diri ini kita hanya akan menggantungkan  harapan kepada Allah SWT semata-mata setiap masa dan ketika.Oleh hal demikian istighfar adalah satu cara  pengharapan tersebut selain bertujuan untuk menembus dosa serta kesilapan.

rasional istighfar

Mrhanafi ingin nak berkongsikan satu artikel berkaitan rasional istighfar dari salah seorang indirect  sifu mrhanafi dalam bidang motivasi.Beliau ialah Ir.Hj. Ezwan yang memiliki laman www.irezwan.com. Jom kita baca sama-sama.

Sebuah hadis yang diriwayatkan oleh Ibnu Thawus menyatakan,

“Barangsiapa tertimpa kesulitan atau kesusahan, hendaklah beristighfar sebanyak seribu kali maka Allah akan menghapus kesulitan itu. ”

Mungkin anda bertanya, apa hubungannya istighfar dengan kesulitan yang kita hadapi?

Saya cuba jelaskan secara rasional.

Seseorang yang menghadapi kesulitan, dia akan mudah marah, sedih, atau kecewa ketika kesulitan itu menimpanya.

Padahal, sering kali sebenarnya kesulitan yang dihadapi tidaklah begitu rumit. Akan tetapi, oleh sebab dia menghadapi kesulitan itu dengan sikap negatif (seperti marah, sedih, dan kecewa) maka kesulitan itu bertambah rumit dan berlarutan sampai menyusahkannya.

Menghadapi setiap kesulitan tidak sepatutnya dengan marah, sedih, atau kecewa. Hal itu tidak akan menghilangkan kesulitan yang dialami. Akan tetapi, menghadapi kesulitan itu mesti dengan ketenangan dan keyakinan diri yang mampu mengatasinya dengan baik.

Di sinilah fungsi istighfar yang dapat menyelesaikan kesulitan kerana istighfar dapat mendatangkan ketenangan dalam hati dan keyakinan diri mampu mengatasi kesulitan itu.

InsyaAllah lstighfar membuat hati menjadi tenang dan fikiran menjadi jernih sehingga kesulitan apa pun yang datang tidak membuat kita cemas, marah-marah, atau kecewa. Kesulitan menjadi hal yang mudah untuk diatasi. Dengan hati yang lapang dan fikiran yang jernih, kita akan mampu menjemput rezeki.

Selain itu, akan membawa nilai keberkahan dan  mendatangkan pertolongan Allah SWT, yang salah  satunya berupa rezeki tidak disangka-sangka. Semoga kita semua tergolong dalam golongan orang-orang yang sentiasa memohon keampunan.

Aamiin.

[Nota mrhanafi ]

Semoga penjelasan ini dapat menjernihkan fikiran kita tentang rasional istighfar dalam menghadapi apa jua kesulitan hidup yang kita hadapi.Tak kisah dalam hubungan peribadi,kewangan dan pelbagai lagi.Mudah-mudahan kita ada kekuatan untuk mengamalkan istighfar setiap masa dan ketika.

p/s: Sekiranya ingin mendapat free consultant and quoatation  berkaitan takaful keluarga,hibah dan pelaburan patuh syariah silalah hubungi mrhanafi.

Sekian.Salam sayang dan jumpa lagi.

IMG-20170110-WA0005_thumb2_thumb1

mrhanafi

Perunding Takaful Profesional

“Ukhuwah Insan Menjadi Keutamaan”

WhatsApp : +6011-3464-6975

Hotline Care: 019-806-8007

Facebook Page : Takaful Anugerah Terindah

(Visited 17 times, 1 visits today)

2 thoughts on “Rasional Istighfar Untuk Hadapi Kesulitan

Leave a Comment

CommentLuv badge