Karakter Teman Dan Hikmah Berjanggut

Wah.Sangat mudah sekarang.Ada Whatsapp ada segalanya.Bayangkan dengan ada Whatsapp saya boleh dapat informasi tentang karakter teman dan hikmah berjanggut.Saya suka kongsikan dalam blog kerana mudah untuk diakses kemudian hari.

Dalam masa yang sama proses penyebaran dan perkongsian lebih luas.Sebetulnya jangan hairan ada bahawa bahasa yang pelik dan bahasa pasar digunakan.Sebab informasi begini menggunakan teknik salin dan tampal dengan niat pahala kepada pengirim asal dan penyebarnya.

“Karakter Teman”

1. Ada TEMAN yang bersifat “keras”, dialah sebetulnya yang mendidik kita untuk “berani dan bersikap tegas.”

2. Ada TEMAN yang “lembut,” dialah yang mengajarkan kepada kita “cinta dan kasih sayang terhadap sesama”.

3. Ada TEMAN yang “cuek dan masa bodoh”, dialah sebetulnya yang membuat kita “berpikir bagaimana agar kita bersikap perhatian terhadap orang lain.”

4. Ada TEMAN yang “tidak bisa dipercaya dan kata-katanya sulit dipegang kebenarannya”, sebetulnya dialah yang membuat kita “berpikir dan merasa betapa tidak enaknya dikhianati”, maka belajarlah untuk menjadi orang yang dapat dipercaya.

5. Ada TEMAN yang “jahat dan hanya memanfaatkan kebaikan orang lain,” sebenarnya dia adalah orang yang “membuat kita bertindak bagaimana bisa berbuat banyak kebaikan namun tetap waspada.”

Setiap karakter manusia di atas akan selalu baik dan mendidik kita

Percayalah suatu saat kita pasti akan berterima kasih pada orang yang saat ini sering membuat kita sebel, sengsara, sakit hati, merasa tertindas, merasa terhina karena melalui mereka kita belajar bagaimana “kita harus tegar dalam menghadapi hidup ini.”

Tanpa orang-orang seperti itu kita akan selalu terlena dalam “COMFORT ZONE dan tidak berkembang”.

Bersyukurlah selalu dalam setiap keadaan dan terimalah setiap orang dalam hidup kita.

“Allah tidak pernah keliru mempertemukan kita dengan siapa pun, tinggal bagaimana cara kita menyikapinya.”

Karakter org2 spt diatas tadi secara tdk langsung selain melatih kesabaran kita, juga membuat kita semakin “DEWASA & BIJAKSANA”

Kisah janggut pula

Hikmah berjanggut

kredit : Facebook

Kajian terhadap janggut menyerlahkan satu lagi bukti saintifik tentang apa yang disunnahkan oleh Nabi kita sejak lebih seribu tahun dahulu.

Dr Jamnul Azhar Mulkan, seorang doktor perubatan, pemilik rangkaian klinik juga seorang pendakwah, dalam satu ceramah, mendedahkan hasil kajian yang sangat luar biasa mengenai khasiat janggut. Ia bukan tunggul gerigis, bukan penyeri atau penyerabut wajah tetapi jauh lebih hebat daripada itu.

Menurutnya, kajian oleh saintis dari Massachusetts Institute of Technology, Amerika Syarikat yang berjudul The Amazing Fact of Human Body mendapati janggut lelaki mengandungi hormon testosteron yang amat diperlukan bagi kesuburan wanita. Ia mampu menstabilkan kitaran haid selain menggalakkan pertumbuhan telur wanita.

SUBHANALLAH!

Caranya bagaimana? Hanya melalui sentuhan. Jadi kepada sesiapa yang belum punya anak kerana ada masalah kesuburan, ataupun jarang anak dan mahu dirapatkan lagi, mintalah suami simpan janggut, dan belailah selalu janggut suamimu itu.

Ini sekali gus jadi bukti apa yang disaran oleh Islam sejak zaman silam, boleh dibuktikan secara saintifik akan hikmah dan kelebihannya.

Wallahualam.

RASULULLAH SUKA TENGOK LELAKI BERJANGGUT WALAU SEHELAI..

Pada Zaman Rasulullah..ada seorg lelaki yg berjanggut 2 helai dtg ke masjid dan masa mengambil wuduk..lelaki tersebut memandang Rasulullah..

Rasulullah pun senyum kpd lelaki itu..lelaki itu hairan mungkin Rasulullah senyum kerana janggut lelaki itu hnya 2 helai di dagu.. Keesokkan harinya sahabat lelaki tersebut datang ke masjid setelah mencukur janggutnya.

Apabila terserempak dengan Rasulullah s.a.w, lelaki itu melemparkan senyuman tetapi Rasulullah tidak memandang langsung kepada lelaki tersebut…

Bertambah hairanlah beliau lalu diajukan pertanyaan kepada Baginda… “Wahai Rasulullah mengapa hari ini kamu tidak senyum kepadaku seperti sebelum ini?

” Lalu Baginda menjawab” Sebelum ini aku nampak malaikat berebut-rebut untuk menadah air wuduk yang jatuh dari janggutmu tetapi apabila kamu mencukur janggutmu tidak ada lagi malaikat yang menunggu di janggutmu wahai sahabat..

Kisah saya yang berjanggut.

Saya dari bujang lagi memang ada menyimpan janggut.Malah sebelum memeluk Islam pun saya sudah ada simpan janggut sejemput.

Kadang-kadang janggut  saya terbiar dan berserabai sehingga bulu hidungpun menjulur keluar mencari cahaya kedamaian.

Itu dulu.Kisah lama dan sekarang saya menjaga kekemasan janggut supaya tampil dengan imej lelaki tulen dan ori.

Ada janggut perlukan kerajinan untuk memotong janggut yang terlebih panjang.Tak de janggut pun perlu kerajinan untuk ‘shave’ supaya nampak comel dan licin.

Ternyata dengan menyimpan janggut sehingga saya berkahwin.Alhamdulillah sudah dikurniakan tiga orang anak.Sekarang sudah meningkat remaja.

Ini membuktikan kelebihan berjanggut ada hubung kaitnya dengan kesuburan.Apa apapun Allah SWT sahaja yang Maha Mengetahui dan Maha Berkuasa.

Dah.

Cukup sampai di sini.

Kalau nak sambung baca boleh sahaja >> Mitos Gambir Sarawak Untuk Lelaki.

 

(Visited 25 times, 1 visits today)

8 thoughts on “Karakter Teman Dan Hikmah Berjanggut

Leave a Comment

CommentLuv badge