Cara Menyelesaikan Hutang Guna Ilmu Asas

Cara Menyelesaikan Hutang Guna Ilmu Asas

Cara menyelesaikan hutang ada pelbagai.Antaranya mengunakan ilmu asas.Admin akui macam mudah dan berusaha untuk mengamalkanya sedaya upaya.

Sifat hutang ialah wajib kena bayar.Suka atau tidak maka hutang mesti dilunaskan walau apa keadaan sekalipun.Ada orang suka berhutang.Apabila nak membayar tak suka la pulak.

Ada doa yang bagus untuk kita amalkan seperti dibawah ini :

Ya Allah, cukupkanlah aku dengan rezeki Mu yang halal (dan jauhkan aku) dari yang haram. Cukupkanlah aku dengan kurnia Mu dan jauhkan aku dari bergantung pada selain Mu. (HR Tirmizi No: 3486) Status: Hadis Hasan

Sebelum berusaha hendak membayar hutang admin senaraikan dulu langkah asas yang mesti dilakukan.Terpulang kepada pembaca untuk ikut atau tidak.

Yang penting admin sendiri wajib buat la.

Kalau tidak, nanti jadi cakap tidak serupa bikin.Mulut sahaja berasap tetapi habuk pun tarak. Minta dijauhkan sifat begini.

Cara menyelesaikan hutang 

1.Niat yang kuat

Buat apapun dalam dunia ini niat mesti kena ada niat.Dalam kontek ini tentulah niat untuk membayar hutang.Kuatkan niat supaya lagi cepat langsai hutang maka lagi cepat la hati tenang dan lega.Ingat tu !

2.Buat senarai

Sediakan senarai hutang yang hendak dibayar.Hutang baru atau hutang lama.Senaraikan sahaja supaya kita boleh nampak berapa banyak jumlah hutang.Lagi banyak hutang tertunggak maka lagi semangat untuk membayar.hahaha

3.Amalkan istighfar

Sebagai orang Islam memang percaya Qadak dan Qadar dari Allah SWT.Mungkin kita terlupa dan alpa.Juga, tiada kesungguhan nak bayar hutang.Sebab itu hutang tak selesai sampai bila-bila.Minta ampun kepada Allah SWT dengan memperbanyakkan istighfar.

4.Amalkan selawat

Amalan ini sangat mudah tetapi sering sangat kita abaikan termasuk admin sendiri.Dengan berselawat rezeki kita semakin murah dan doa mudah terhijab.

5.Solat sunat

Pelbagaikan solat sunat akan menambahkan pahala.Dalam kontek membayar hutang sudah pasti dengan bersolat memudahkan soal rezeki dan ketenangan fikiran.

Kesimpulan

Admin faham hutang adalah bebanan fikiran.Selagi belum selesai selama itulah rasa kurang tenang dan bahagia terutama hutang tertunggak.

Hutang beli rumah dan kereta lain cerita.Begitu juga hutang pendidikan atau hutang peribadi yang diurus pembayarannya dengan baik.

Cara memyelesaikan hutang  yang admin kongsikan ini terlalu umum.

Namun doakan admin untuk berjaya mengamalkannya.Begitu juga dengan pembaca.

Moga ada manfaatnya.

 

*** Artikel ini dikomersial bersama My Homestay 4 U

INFO LANJUT >>>RUMAH IDAMAN
(Visited 77 times, 1 visits today)

20 thoughts on “Cara Menyelesaikan Hutang Guna Ilmu Asas

  1. Kita ni mmg x kisah nak tolong org. Lagi yg memerlukan… Tapi selalu kene tipu. Tu yang malas nak percaya walaupun saudara dekat. Kalo dah niat x nak bayar mmg xde la

Leave a Comment

CommentLuv badge