Petua Turunkan Gula Dalam Darah

Petua turunkan gula dalam darah ini admin temui tanpa sengnaja.Petua ini sudah admin selitkan dalam satu copywriting berkainan produk kesihatan dan kecantikan.

Bagai orang mengantuk disorongkan bantal,admin suka nak kongsikan dengan pembaca semua melalui sketsa berikut.Semoga bermanfaat dan dimanfaatkan.

Petua Turunkan Gula Dalam Darah

4466355 / Pixabay

Alkisahnya.Ada tiga orang sahabat duduk mengeteh di sebuah restoran.

Ali berusia  50 tahun.Bekerja sebagai penjawat awam di kampungnya.Sudah menjadi duda sejak kematian isterinya lima tahun yang lalu.Anak ada dua.Lelaki dan perempuan.

Abu pula masih muda dan baru berumur 25 tahun.Pekerjaannya sebagai seorang eksekutif di syarikat konglomerat yang terkemuka.Berjiwa besar dan bercita-cita tinggi.Namun akhlaknya sangat terpuji.

Ahmad berumur 40 tahun dan seorang usahawan yang belum berjaya.Percubaan demi percubaan dalam pelbagai bisnes tidak pernah menjadi.Akibatnya Ahmad kehilangan harta benda,wang ringgit dan keluarga.Dugaan yang menimpa Ahmad ditambah lagi dengan penyakit kencing.

Ali : Apa khabar semua?

Abu & Ahmad : Alhamdulillah sihat.

Ketika mereka memperbetulkan kerusi masing-masing datang pelayan restoran yang cantik manis.Mereka order air masing-masing.

Ali: Saya nak teh L.

Abu: Bagi saya teh B.

Ahmad: Tolong sediakan saya air panas cawan kecil.

Melihat Ahmad order air panas kosong,Ali dan Abu kehairanan.Mereka tersentuh hati dan menyangka Ahmad tidak mampu untuk membayar harga secawan teh L atau teh B.

Felix_Broennimann / Pixabay

Ali: Kenapa nie order air kosong je.Order la teh L atau teh B.

Abu: Jangan risau.Saya boleh belanja kitaorang nanti.Bukan selalu pun.

Ahmad : Tak pe.Ada sebab saya order panas kosong sahaja.

Ketiga-tiga sahabat diam seketika.Mereka sabar menunggu order .Tak lama kemudian teh L dan teh B serta air panas kosong pun sampai.Mereka kembali bersembang.

Ali : Teh L memang menjadi kesukaan saya.Dari zaman bujang hingga ke zaman duda.Lagi satu kalau teh L kurang manis saya tak nak minum.Baru-baru ini doktor sahkan saya mengidap kencing manis.Sekarang ini tengah cari penawar.

Abu: Kesiannya awak Ali.Tulah minum teh L terlampau manis.Cuba tiru macam saya.Teh B adalah pilihan saya sekeluarga.Kat rumah teh B.Kat kedai pun teh B.Pendek kata selagi nak minum teh saya akan pilih teh B.

Ahmad tidak berkata apa-apa.Dengan perlahan-lahan dia menarik paket berwarna hijau tua dari poket seluar.Didepan Ali dan Abu,dia mencarik paket berwarna hijau tua dan meletak dalam cawan air panas kosong.

Ali & Abu : Eh! Apa tu.Macam teh la.

Ahmad : Ya.Ini memang teh.Saya tertarik nak mencuba selepas terbaca dalam satu blog.Lagipun saya sekarang mengidap kencing manis sama seperti Ali.Pada mulanya saya tak percaya.Namun setelah mencuba memang berkesan la.Paras gula dalam darah saya mula menurun.Senangnya dalam hati kalau beristeri dua.

Ali dan Abu menggangguk faham.Sekali sekala tersenyum mendengar celoteh Ahmad.Ternyata Ahmad berbakat dalam bidang komunikasi.Rupa macam pendiam tetapi kalau dah buka mulut susah nak berhenti.

Ali:Betul-betul.

Abu: Saya setuju bro.

Ahmad : Kalau ikut petua turunkan gula dalam darah bagus sangat  minum teh yang saya bawa nie.Kaum isteri yang nak jaga badan amat digalakkan.Eh lupa pulak saya.Kita bertiga mana ada isteri.

Mendengar gurauan Ahmad,ketiga-tiga mereka terus gelak sakan.Memang itulah persamaan yang menyatukan mereka.Suka gelak biarpun jenaka tak la lawak manapun.

Ali: Saya minta diri dulu.Kesian dua anak saya belum makan petang lagi nie.

Abu: Oh ya.Saya pun nak cabut dulu.Malam nanti ada dinner dengan big bos dan klien penting syarikat.

Ahmad : Kalau begitu kita bersurai dululah.Kamu berdua jangan lupa tau untuk baca artikel yang saya cakap tu.>>> Must Read

 

36 thoughts on “Petua Turunkan Gula Dalam Darah

  1. saya x suka manis2 sangat. tapi coke ke atau sengkatan dengannya kalo boleh nak hari2…hehehe. terlalu aktif bila ada gula rasa segar

Leave a Comment

CommentLuv badge