Bersihkah Air Yang Kita Minum Setiap Hari?

Satu soalan yang bukannya mudah untuk dijawab.Memang soalan biasa namun memberi impak luarbiasa kepada kesihatan kita secara tuntas.Persoalannya kita mesti minum air bersih.Namun jangan lupa ada juga mereka  yang kurang bernasib baik.

air bersih

Mereka tiada peluang untuk mendapatkan air bersih.Selain tidak mampu mereka juga tiada pilihan kerana desakan hidup.

Oh ya!

Saya sangat kasihan.

Saya juga selalu terfikir dari mana sumber air yang kita boleh kita minum dengan selamat sambil tersenyum hingga ke telinga.Dalam fikiran memang sah inilah perkara yang selalu berlegar dalam minda sekarang ini.

Sumber air yang biasa ditemui

1.Perigi >>jarang ada sekarang ini kecuali di kampung atau desa

2.Takungan hujan >> mungkin ada kalau di kawasan pulau.Pernah sekali jumpa.

3.Paip >> hampir semua rakyat di negara ini  ada menggunakan air paip.

4.Air penapis >> tak semua yang ada memilikinya

Dulu-dulu kita tidak hiraukan sangat tentang kebersihan air.Alam semulajadi masih bersih.Kurang percemaran.

Sekarang?

Tidak lagi.Jauh sekali tidak.Dunia tercemar dan air juga tercemar.Pasti anda risau.Saya pun risau.Tengok air sungai terpanjang di dunia atau sungai di Malaysia dah tahu.Air dah kurang bersih.Pencemaran ada di mana-mana.

Kalau begitu kat mana nak dapatkan air yang bersih ?

Soalan beginilah yang saya suka nak bagitau..

1.Air paip

Air paip memang bersih tetapi tak cukup selamat.Biarpun air paip sudah dimasukkan klorin (bahan kimia peluntur keladak air) belum cukup untuk bersihkan air.

Paling menyedihkan klorin adalah bahan kimia yang berbahaya kepada manusia dengan penyebab barah dan penyakit kuning bagi bayi yang baru dilahirkan.Ibu semasa memgandung minum air yang berklorin.

Air paip juga penuh dengan karat.Tak nampak dengan mata kasar.Kalau tak percaya bukalah sambungan batang paip.Tengok bahagian lapisan dalamnya.

Ada tak karat ?

Adakah dengan minum air paip yang ada karat kita rasa bersih?

Tak pelah.

Kalau begitu saya memilih air hujan.Kot-kot air hujan bersih dan boleh diminum tanpa was-was.

2.Air hujan

Air hujan adalah sumber air bersih berasal dari bumi kemudian naik ke langit untuk membentuk awan.Selepas itu turun semula ke bumi sebagai air hujan.

Bersih tak air hujan tersebut?

Mungkin bersih.

Mungkin juga tidak.

Air hujan memang bersih ketika alam ini masih alami.Tiada percemaran.Hutan masih tebal merimbun.Sungai dan laut tiada kapal yang mengeluarkan asap tebal.

Pendek kata tiada pencemaran.

Keadaan sekarang sudah berubah.Jauh sangat berubah.Dah ozon semakin nipis dan menipis macam rambut pak cik tua tu [nama dirahsiakan].

Air hujan ditemui ada bakteria Coliform.Bakteria yang terhasil dari kotoran.Misalnya air hujan yang baru turun itu mengandungi partikel logam berat dan racun yang berbahaya kepada manusia.

Saya dan pembaca semua dah tiada pilihan untuk mendapatkan sumber sumber air bersih selain dari….

Jeng…jeng..jeng..

Pilihan yang terbaik masa kini ialah kita menggunakan air paip yang dirawat menggunakan penapis air Coway.

Mengapa mesti Coway ?

Coway adalah jenama yang kukuh dan dikenali ramai.Syarikat Coway sudah bertapak di Malaysia sejak 11 tahun yang lalu.Di Korea sendiri sudah 28 tahun.

Lama sungguh tu.

Jadi tidak hairan di Malaysia sahaja terdapat 400 ribu orang memilih jenama Coway sebagai mesin pembekal air bersih.

Mereka percaya Coway dan selepas ini pembaca juga percaya jenama Coway.

Lagipun Coway sudah membuat 1 juta ujian untuk memastikan produk Coway terbaik pada pengguna.Selain itu mengaplikasikan teknologi terkini,servis selepas jualan terbaik dan telah menang anugerah rekabantuk.

Segala fakta ini boleh dirujuk sendiri dalam laman web rasmi Coway di https://www.coway.com.my/

Apa yang anda perlu tahu tentang penapis air Coway

Saya mensyorkan pembaca memilih penapis Coway kerana disebabkan fakta seperti berikut :

1.Pengeluar indoor filter yang terbesar di Korea dan Dunia.

2.Ada sijil halal dari JAKIM

3.Mudah untuk dimiliki kerana ada skim sewa beli

4.Pusat kajian dan penyelidikan sendiri di Seoul National University Of Korea

5.Ada Coway Lady iaitu staff yang perempuan yang servis mesin penapis air.[mungkin cantik]

Dan ada lagi.

Apa yang saya nyatakan diatas pasti belum cukupkan.Ketahui juga dengan pembelian produk Coway ada diberi :

5 perkara percuma.

1.Servis mesin penapis 2 bulan sekali.

2.Penukaran penapis air selepas 6 bulan.

3.Penghantaran

4.Pemasangan

5.Khidmat nasihat

Ingat tak ?

Semua yang saya nyatakan itu adalah PERCUMA.

Aduh!

Mana lagi nak cari jenama  Coway yang ada kelebihan begini.

Ciri-ciri penapis Coway

Ciri-ciri penapis Coway yang boleh menjadikan air minuman anda mengikut kesukaan dan kegemaran.

1.Air Sejuk

Oh. Best.

Tak perlu nak simpan air dalam peti sejuk.Selepas ini ambil gelas atau cawan ke mesin penapis Coway.Tekan dan terus minum.Mudahnya hidup ini.

2.Air suhu bilik

Tak perlu masak.Itu sudah semestinya.Sangat sesuai untuk dibawa bekal ke sekolah.

Nak jual ke rumah jiran yang siap dibotolkan semula pun boleh.Terpulang kepada kreativiti anda sendiri.

3.Air panas

Kaum isteri wajib ambik tahu.Malam-malam buatlah suami secawan kopi atau teh panas.Lagi mudah kalau ada mesin penapis Coway dekat dengan bilik tidur

Nak bancuh susu anak pun senang.Tak perlu nak pening-pening atau bermalasan waktu tengah malam.Biasanya si ayah tak de masalah kot.

Jenis-jenis air yang boleh diperolehi dari mesin penapis Coway.

1.Air Reverse Osmosis

Satu penurasan air yang sangat bersih.Tiada benda asing dan bahan-bahan yang memudaratkan kesihatan.Ia dijamin sebagai air yang bersih.

penapis coway Neo

Model Neo

 2.Air Nano Trap

Sejenis penapis yang menggunakan teknologi yang tinggi.Air Nano bersih yang dihasilkan mengandungi mineral yang diperlukan oleh tubuh badan.Ia juga berupaya mengatasi pembiakan virus dan bakteria dalam air yang dihasilkan.

petit

Model Petit

3.Air Alkali ion

Air Beralkali ini mengandungi kalsium, magnesium, natrium dan mineral lain yang mudah diserap oleh badan.  Proses penghasilan air alkali Coway Inception yang menggunakan teknologi NF Membrane & Alkaline Ioniser dapat menghasilkan air alkali di antara nilai pH 8.5±0.5 sehingga nilai ph 9.5±0.3.

inception

Model Inception

Kelebihan minum air alkali

Info tambahan berkaitan air alkali yang boleh diperolehi dengan mesin Coway Inception.

1.Neutral asid

Badan kita berasid.Akibat terlalu berasid maka berlaku banyak komplikasi kesihatan.Solusi terbaik minumlah air yang beralkali.

2.Singkirkan toksik

Sekali lagi badan kita memang tinggi asid akibat pengambilan pemakanan yang macam-macam.Satu dalam seribupun tu.

3.Atasi masalah kekurangan air dalam badan

Minum la air beralkali dari Coway.Boleh selesai masalah ini.

4.Sel kanser tidak dapat hidup dalam keadaan yang beralkali

Memang sesuai sangat kalau kita selalu amal minum air yang beralkali.

5.Agen antioksida yang terbaik

Tak lain tak bukan tentulah air beralkali.Sayangi kesihatan dengan minum air alkali.

Harga mesin  penapis air  Coway

Harga tertakluk pada spefikasi model.Para pembaca boleh rujuk pada laman rasmi Coway di https://www.coway.com.my

atau

pembaca boleh merujuk kepada Mohd Fazli Hamdan (013-2638282 atau 011-1522-9450)

Penutupnya

Air bersih adalah sumber kehidupan yang berkualiti.Tiada cara lain untuk mendapat kehidupan yang berkualti selain mempunyai sumber asas paling utama iaitu air bersih.

Air bersih yang terbaik adalah air yang perolehi dari penapis air Coway.

p/s : Dapatkan khidmat nasihat tentang mesin penapis air Coway hari ini juga dari :

Mohd Fazli Hamdan (013-2638282 atau 011-1522-9450)

(Visited 116 times, 1 visits today)

22 thoughts on “Bersihkah Air Yang Kita Minum Setiap Hari?

  1. Dah pasang juga satu.. dulu guna jenama Dr.jabbar sebab beli cash… Sekali dgr review dari rakan sekerja yang lebih 10 tahun guna Coway terus pasang kat rumah… Alhamdulillah… Puas hati..

  2. Saya setuju setiap rumah perlu ada penapis air. Selain untuk dot air bersih lagi satu untuk kemudahan.

    Saya dah ada. Dari jenis cuckoo.

Leave a Comment

CommentLuv badge