Pengertian orang tua, inilah penjelasan ringkasnya

Pengertian orang tua

Pengertian orang tua bagi kebanyakan kita adalah ibu bapa dan warga emas. Umur dalam lingkungan 60 tahun ke atas.

Di Sarawak warga emas diberi pelbagai keistimewaan dengan penggunaan Kenyalang Golden Card. Ada rebat, diskaun dan wang kebajikan kepada mereka yang memerlukan.

Pengertian orang tua

Data Bank Dunia menunjukkan Malaysia telah menjadi masyarakat menua pada tahun 2020. Kira-kira 7.0 peratus daripada populasi negara berusia 65 tahun ke atas.

Malaysia dijangka menjadi ‘masyarakat menua’ menjelang 2044 dengan lebih 14 peratus penduduknya berumur 65 tahun ke atas.

Fakta ini akan kita hadapi beberapa dekad yang akan datang. Kita akan meniti usia tua dan kemudian menunggu mati. Inilah realiti kehidupan yang pasti iaitu penghabisan usia.

Namun tidak semua akan berkesempatan untuk menjadi tua walaupun mati itu pasti. Ada yang mati ketika masih bayi, budak, remaja dan dewasa.

Namun rata-rata juga manusia boleh mencecah usia tua. Ketika usia tua ada tiga kemungkinan boleh berlaku. Di sinilah pengertiaon orang tua boleh difahami secara ringkasnya.

Pengertian orang tua

Pengertian orang tua

Pertama hidup senang-lenang kerana ketika usia muda digunakan mengumpulkan harta dan wang ringgit. Kekayaan yang dikecapi dan dinikmati pada usia tua besar maknanya.

Perniagaan netcommerce antara satu cara untuk mendapat kekayaan yang sudah terbukti.

Anak-anak sudah berkeluarga dan membina kehidupan sendiri. Boleh dikatakan kemuncak kebahagiaan di dunia

Kedua, orang tua bakal menghadapi pelbagai komplikasi kesihatan. Ada yang menderita penyakit tiga serangkai.

sakit tua

Tentu beruntung kepada mereka yang pada usia muda sangat menjaga kesihatan. Setelah usia tua mereka kekal sihat.

Ketiga, orang tua juga akan berhadapan dengan kemiskinan dan kemelaratan hidup. Mungkin hidup sebatang kara dan mengharap belas kasihan untuk meneruskan kehidupan.

Situasi tersebut memang menakutkan ramai orang. Walaupun ada yang tidak kisah kerana berpegang kepada prinsip , ‘que sera, sera’ atau apa-apa yang hendak jadi, jadilah.

Kesimpulan

Pengertian orang tua harus kita fahami semasa muda lagi. Orang muda tidak akan ada sekiranya tiada orang tua yakni ibu bapa kita.

Benarlah falsafah lama yang mengaitkan dengan santan kelapa. Semakin tua semakin pekat santannya.

Eh ! Macam tak kena pulak dengan artikel ini…hehehe

8 thoughts on “Pengertian orang tua, inilah penjelasan ringkasnya

  1. Dulu papa saya mengajarkan kalo sudah tua nanti, janganlah merepotkan anak2. Biarkan mereka membiayai hidup keluarga mereka tanpa harus direpotkan lagi Ama kebutuhan orangtua. Artinya, orang tua sedari muda harus sadar untuk prepare bekal buat masa tua, supaya hidupnya ga susah. Investasi dan medical insurance wajib ada.

    Makanya mumpung masih muda, saya banyak investasi di beberapa bidang. Saham, Reksadana, property, gold bar… Semuanya untuk bekal nanti di masa tua. Karena memang saya ga mau menyusahkan anak-anak. Dan mereka juga harus begitu. Ga boleh ada sandwich generation yang harus membiayai orangtua. Orangtua juga harus mandiri.
    fanny_dcatqueen recently posted…Oleh: Fanny Fristhika NilaMy Profile

    1. cara begini sangat bagus kerena tidak perlu untuk susahkan anak-amak membiayai kita apabila sudah tua.

      kalau mereka memberi sumbangan ..itu kira satu bonus juga

  2. teringat perkataan ‘ortu’ masa terbaca buku dari indonesia. puas fikir apa benda ortu ni rupanyaaaaa…. orang tua = parents hahahahah…

Leave a Reply

Your email address will not be published.

CommentLuv badge
error: Content is protected !!